درمان خانگی سرفه خلط دار کودکان (به کمک طب سنتی)

سرفه ها از جمله مشکلاتی هستند که بچه ها زیاد دچار آن می شوند مخصوص در فصل پاییز و زمستان این مشکل تشدید می شود. برای همین ما در این پست بخش سلامت سایت تصمیم گرفتیم راهکار درمان خانگی سرفه خلط دار کودکان را از منظر طب سنتی با شما به اشتراک بگذاریم. این پست برگرفته شده از کتاب تغذیه در طب ایرانی اسلامی نوشته غلامرضا کردافشاری،حوریه محمدی کناری، سید سعید اسماعیلی و مریم مقیمی است در ادامه می رویم سراغ راهکار درمان خانگی سرفه در طب سنتی با ما همراه باشید.

انواع سرفه در کودکان

قبل رفتن سراغ روش درمان سرفه هایی که با خلط همراه است بهتر است انواع سرفه را بشناسیم.

  • سرفه خشک

    شناسایی نوع سرفه، یک گام مهم در درمان مناسب آن است. سرفه خشک را می‌توان به عنوان سرفه غیرمولد، خشن، تیز، آزاردهنده و تحریک‌کننده نیز توصیف کرد. مهم‌ترین علائم مرتبط با سرفه‌های خشک عبارتند از: 1- با حس خارش در مجاری تنفسی همراه است. 2- بدون مخاط است. 3- ممکن است شب، به هنگام دراز کشیدن بدتر شده و کیفیت خواب را تحت تأثیر قرار دهد.

  • سرفه خلط دار

    سرفه خلط دار یکی دیگر انواع سرفه است که معمولا در فصول سرد  سال به سراغمان می‌آید و سرفه همراه با خلط است. از دلایل ایجاد این سرفه ها می تواند عفونت دستگاه تنفسی فوقانی، عفونت دستگاه تنفسی تحتانی و… دلایل دیگر که نیاز به بررسی پزشک دارد باشد.

  • سرفه آلرژیکی

    سرفه های آلرژیک توسط آلرژن های موجود در هوا (مواد ایجاد کننده آلرژی) مانند گرده درختان و علف ها، شوره حیوانات خانگی، کنه های گرد و غبار یا کپک ایجاد می شود. این آلرژن‌ها می‌توانند وارد مجرای بینی شما شوند و واکنش‌های حساس را ایجاد کنند. سرفه های ناشی از آلرژی می توانند شبیه سرفه های ناشی از سرماخوردگی باشند، اما ممکن است از راه های ظریفی متفاوت باشند. سرفه ناشی از آلرژی معمولاً خشک است و ممکن است مانند خارش یا غلغلک در گلو احساس شود. سرفه های ناشی از سرماخوردگی معمولا مرطوب و مولد هستند، به این معنی که مخاط را سرفه می کنید.

درمان خانگی سرفه خلط دار کودکان

شایع تر بودن سرفه خلط دار در بچه ها

سرفه بخشی از سیستم دفاعی و ایمنی طبیعی است. بهتر است خلط با سرفه بیرون ریخته شود؛ وگرنه ممکن است به قسمت‌­های پایین­ تر ریه برود و منجر به عفونت­‌های جدی از جمله ذات­‌الریه شود. سرفه می تواند یک علت ساده مثل سرماخوردگی تا بیماری های جدی داشته باشد. سرفه به علت رطوبت زیاد مجاری هوایی در کودکان شایع تر بوده و اکثرا همراه با سرماخوردگی می باشد.

سرفه خلط آور همراه با علائم

یکی از انواع سرفه در کودکان، سرفه های خلط آور همراه با خستگی، لرز و کوفتگی است. این سرفه ها اکثرا در موقعیت دراز کشیده و همچنین بیرون از منزل در مجاورت هوای سرد و خشک اتفاق می افتد. این نوع سرفه اکثرا بعد از ابتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا در کودکان اتفاق می افتد. سرفه خلط آور کودکان ممکن است به سرفه خشک تبدیل شود و چندین هفته طول بکشد. هنگامی که سرفه خشک به سرفه خلط آور ( همراه با درد سینه، ناراحتی تنفسی، دردهای عضلانی، سردرد و … ) تبدیل شود احتمالا نشانه ای از ذات الریه است.

درمان خانگی سرفه خلط دار کودکان (به کمک طب سنتی)

  1. پرهیز از نوشیدن آب سرد
  2. پرهیز از قرار گرفتن و تنفس در هوای سرد
  3. نوشیدن آب و عسل به جای آب
  4. هر صبح ناشتا یک قاشق آب پیاز پخته به کودک بدهند
  5. لینت دادن طبع
  6. دم کرده آویشن که با عسل انجیر شیرین شده باشد
  7. دو بار در روز جو پوست کنده، کشمش بدون هسته، شنبلیله، از هرکدام ۱۰۰ گرم، گل گاوزبان، به دانه از هرکدام ۲۵ گرم، با آب روی حرارت ملایم به مدت یک ساعت بجوشد تا لعاب بدهد. سپس جوشانده فوق را صاف کرده با ۲۵۰ گرم عسل مخلوط کرده و روزی ۳ بار به کودک بدهید.
  8. بهترین وعده صبحانه برای بهبود سرفه خلط دار در کودکان، عسل انجیر، حریره بادام، حلوای چهار مغز با نان (به خصوص حلوایی که در آن از مغز بادام یا مغز گردو استفاده شده باشد) است.
  9. در وعده ناهار و شام نیز می‌توان ماش پلو کم روغن، جوجه کباب با برنج کم روغن یا بدون روغن به کودک داد.

درمان خانگی سرفه خلط دار کودکان

توجه : در مورد سرفه های عارضه دار، هنگامی که سرفه به عنوان علامت یک بیماری جدی و خطرناک مطرح است باید بیمار به متخصص کودکان مراجعه کرده و از درمان های خانگی استفاده نکند.

امیدواریم این پست مورد توجه شما قرار گرفته باشد گفتنی است که حتما در موارد شدید به پزشک مراجعه کنید. شما با اشتراک این پست میتوانید به سایت ما برای تولید محتوا بیشتر کمک کنید.

پست پیشنهادی : 3 دستور سوپ برای کودک مقوی و خوشمزه 1401

پست پیشنهادی برای شما :  عوامل تاثیرگذار رشد قد کودکان + نکات مهم